gewoontes om je mentale gezondheid te verbeteren

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) definieert geestelijke gezondheid als een toestand van welzijn waarin een persoon kan gedijen, de stress van het normale leven kan overwinnen, productief en vruchtbaar werk kan verrichten en kan bijdragen aan het leven. van zijn gemeenschap.

Het is, zo specificeert ze, “een toestand van volledig fysiek, mentaal en sociaal welzijn, die niet alleen bestaat in de afwezigheid van ziekte of handicap”.

Het terrein van de geestelijke gezondheid omvat de bevordering van het welzijn, de preventie van psychische stoornissen en de behandeling en rehabilitatie van mensen met deze stoornissen,kopen.

Dus hier zijn 10 tips op basis van deskundig advies en onderzoek om uw geestelijke gezondheid te verbeteren. Ontdek hoe je ze een onderdeel van je routine kunt maken.

 Bewegen

De fysieke activiteit vermindert angst en depressie. Of u nu gaat hardlopen, skiën of tuinieren, actief worden is een geweldige manier om uw geest te ontspannen. Kun je door COVID-19 niet meer naar de sportschool? Probeer de video’s en apps uit waarmee je energie kunt verbranden zonder je woonkamer te verlaten. Je kunt ook een ochtendwandeling toevoegen aan je dagelijkse routine.

 Beperk cafeïne en alcohol

Door goed te eten doe je je lichaam en geest een plezier. Vermijd het consumeren van te veel cafeïne. Volgens het Center for Addiction and Mental Health (CAMH) kan cafeïne de slaap verstoren en angst verhogen. Aan de alcoholkant, drink ook met mate. De alcohol is een bekende depressiefactor. Als je vaak een drankje in je hand hebt, weet dan dat er effectieve manieren zijn om je consumptie te verminderen.

Verminder stress op het werk

Stress op het werk kan snel oplopen. Door manieren te vinden om uw werkleven in evenwicht te brengen en het minder stressvol te maken, kunt u een burn-out voorkomen. Preventie kent vele vormen. Je kunt een vertrouwde collega in vertrouwen nemen of een hobby uitoefenen. Je kunt je ook concentreren op de aspecten van je werk die je de meeste voldoening geven. Het valt niet altijd mee om thuiswerk en privéleven met elkaar te verzoenen. Maar dit is het nieuwe normaal. Als je problemen hebt, praat dan met je manager om manieren te vinden om je taken aan te passen.

 Besteed tijd aan een goed doel

Mensen die vrijwilligerswerk doen, vertonen een betere geestelijke gezondheid. De positieve voordelen van vrijwilligerswerk zijn vooral belangrijk als je het om altruïstische redenen doet. Het is bewezen dat mensen die vrijwilligerswerk willen doen, meer tevreden zijn met hun leven en minder depressief zijn. De website van Volunteer Canada is een goede plek om te beginnen. In het bijzonder vindt u vrijwilligersmogelijkheden in verband met COVID-19. De site biedt ook virtuele vrijwilligersmogelijkheden.

Blijf in contact met dierbaren

Studies hebben aangetoond dat vriendschappen een lang leven kunnen bevorderen. Gedurende het leven hebben sociale banden meerdere effecten op de gezondheid. Het maakt niet uit hoe oud we zijn, vrienden vertellen over onze problemen is goed voor ons. Na zo’n 50 jaar lijkt een grote vriendenkring zelfs te beschermen tegen hoge bloeddruk en ontstekingen. Het is misschien niet mogelijk om nu samen te komen, maar virtuele links zijn belangrijk! Chatgroep, online trivia-spel. Er zijn allerlei manieren om je sociale leven op gang te houden, ook op afstand.

Vertragen

Wanneer het levenstempo stijgt, doen de hersenen dat ook. Vertragen om je te concentreren op het huidige moment kan stress en angst verminderen. Neem overdag de tijd om te mediteren; je geest zal leren zich in het heden te verankeren. De Canadian Mental Health Association (CMHA) beveelt ook aan om afleiding te verminderen. Leg bijvoorbeeld je telefoon weg als je aan het chatten bent. Let ook op wat je ziet en hoort.

 Plezier hebben

Tussen onze doelen, onze huishoudelijke taken en het dagelijks leven vergeten we vaak om momenten van plezier te bieden. Toch zijn ze erg winstgevend. Als we plezier hebben, zijn we in een beter humeur, minder verdrietig en minder angstig. Lachen heeft echte gezondheidsvoordelen; het vermindert stress en stimuleert de organen.

 Krijg genoeg slaap

Als u zich prikkelbaar voelt, kunnen uw slaapgewoonten het probleem zijn. Goed slapen bevordert alertheid, productiviteit, aandacht en geluk. Goed slapen helpt ook je immuunsysteem. Er zijn enkele eenvoudige regels die u kunt volgen om de best mogelijke slaap te krijgen. Dit kan het instellen van een schema omvatten en het beperken van de tijd die voor schermen wordt doorgebracht. Als je slapeloosheid hebt, sta dan op en ga een tijdje iets anders doen. Als niets werkt, neem dan contact op met uw arts of overweeg oplossingen zoals cognitieve gedragstherapie.

 Wees lief voor jezelf

Als je een slechte dag hebt, zeg dan tegen jezelf dat het gebeurt. Heb je niet alle taken van je to-do lijst kunnen schrappen? Maak je er geen zorgen over. Het is gemakkelijk om jezelf de schuld te geven. Dit is des te meer het geval in een wereld waar productiviteit wordt geëist en voortdurend wordt gepromoot op sociale media. Neem dan even de tijd om minder streng voor je te zijn. Toon mededogen met jezelf. Behandel jezelf zoals je een vriend zou behandelen.

Vind hulp wanneer je het nodig hebt

Merkt u significante veranderingen in uw gedrag of stemming? Misschien heb je een therapeut nodig. Als u vermoedt dat dit het geval is, kunt u beter vroeg dan laat hulp zoeken. In Canada kunnen verschillende specialisten in de geestelijke gezondheidszorg u helpen. Denk vooral aan psychologen, counselors en maatschappelijk werkers.