Virtuele gebeurtenissen: statistieken, metingen en statistieken

Er lijkt momenteel veel hype te zijn rond virtuele evenementen. Nu bedrijven nog steeds lijden onder de kredietcrisis, wordt er gebruik gemaakt van virtuele ruimtes om zo pijnloos mogelijk te bezuinigen. Grappig genoeg betekent dit dat bedrijven, in hun eigen voordeel, veel sneller aan virtuele evenementen beginnen dan ze zouden doen zonder de financiële druk, en daardoor de andere voordelen behalen naast de kostenbesparing.

Metrics is een aspect van een virtueel evenement dat bijzonder revolutionair is, voor zaken als marketing en educatie. Door de enorme hoeveelheid data die kan worden verzameld, krijgen bedrijven een inzicht dat voorheen bijna onmogelijk was.

Leadkwaliteit en categorisering

Bedrijven die virtuele zakelijke shows en virtuele beurzen organiseren, zullen veel meer te weten kunnen komen over hun potentiële klanten, waar ze voorheen alleen contactgegevens hadden. Ze zullen informatie hebben zoals hoe lang een prospect op de stand van hun bedrijf heeft doorgebracht en welke acties ze hebben ondernomen terwijl ze daar waren.

Dit heeft belangrijke gevolgen voor de manier waarop bedrijven prospects opvolgen die enige interesse toonden. Er hoeft niet langer een uniforme strategie te zijn, want de kwaliteit van elke lead kan worden bepaald. Een lead van hoge kwaliteit kan bijvoorbeeld een agressievere follow-up rechtvaardigen en aandringen op een verkoop. Een lead van mindere kwaliteit kan nuttige informatie worden toegestuurd die kan helpen een relatie met die persoon te beginnen.

Er kunnen mogelijk criteria zijn die verschillende categorieën van leads creëren. Als je drie categorieën klanten had, variërend van zeer geïnteresseerd, licht geïnteresseerd en een beetje geïnteresseerd, zou je drie strategieën kunnen ontwerpen om met elk interesseniveau om te gaan. Dit zou de conversie verbeteren en dus meer omzet opleveren.

Bewaak de tevredenheid van de deelnemers

Voor bedrijven die virtuele seminars houden, kunnen de gegevens ook worden gebruikt om de betrokkenheid en aandacht van de deelnemers te monitoren. Dit kan helpen om het succes van het evenement in het algemeen te bepalen, of om de kwaliteit van de gegeven lezingen te verbeteren.

Met behulp van data konden sprekers een globaal beeld krijgen van de aandacht van hun publiek. Als de aandacht van hun publiek op een bepaald punt in de lezing afdwaalt, kunnen ze erachter komen wat de aanleiding was. Hierdoor kunnen sprekers de effectiviteit van hun toespraken nauwkeurig meten en hun toespraken verfijnen, terwijl ze ook hun spreekvaardigheid in het algemeen kunnen verbeteren.

Hoewel aanbieders van evenementen op dit moment niet zeker weten welke resultaten ze van een virtueel evenement kunnen verwachten, zullen de beschikbare gegevens na verloop van tijd evenementplanners gemakkelijk informeren of een bepaald evenement een succes was of niet. Als een virtueel evenement bijvoorbeeld wordt gebruikt om een ​​nieuw product te lanceren, zou het gemakkelijk zijn om de kosten van het evenement zelf te vergelijken met de gegenereerde omzet of de aandacht (en gratis reclame) die het evenement heeft gegenereerd.